Kualiti pendidikan dipertingkat jadikan Sabah maju 2015

04/06/2010

Musa Aman menyampaikan Anugerah Tokoh Guru 2010, kepada Normah Gagoh semasa Majlis Pelancaran Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Sabah Ke-39, yang berlangsung di Dewan Perdana Lahad Datu, semalam.


LAHAD DATU 3 Jun – Kerajaan negeri akan memastikan kualiti pendidikan dan pembangunan modal insan dipertingkatkan sebagai persediaan menjadikan Sabah sebuah negeri maju menjelang tahun 2015.

Ketua Menteri, Datuk Musa Aman berkata, kesungguhan kerajaan dalam memperkasakan agenda pembangunan modal insan dapat dilihat dengan peningkatan peruntukan dalam bajet negeri.

“Sebagai contoh, dalam bajet negeri 2010, sejumlah RM248 juta diperuntukkan untuk membangunkan modal insan berbanding RM188 juta pada tahun sebelumnya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Sabah di Dewan Perdana Lahad Datu di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun; Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Datu Nasrun Datu Mansur; Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan dan Pengarah Pelajaran Sabah, Dr. Muhiddin Yusin.

Pada majlis itu, Musa menyampaikan Anugerah Tokoh Guru 2010 kepada tiga bekas pendidik iaitu bekas Pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Normah Gagoh; Datuk Amin Arif dan Datuk Rita Bagong Alias Jaafar.

Musa berkata, kerajaan komited untuk memastikan pemerkasaan modal insan terus diberikan keutamaan dalam agenda pembangunan negeri.

Katanya, ini penting bagi menjayakan budaya kecemerlangan ilmu yang menjadi teras kepada kejayaan sesebuah negara dan bangsa.

“Selain itu kebijaksanaan mendepani sebarang masalah serta membudaya dan menjadikan perintis kepada inovasi merupakan resipi penting dalam menjayakan budaya kecemerlangan ilmu itu,” ujarnya.

Sehubungan itu Musa mengajak seluruh warga pendidik supaya terus meningkatkan iltizam, komitmen serta kesungguhan dalam menggalas tanggungjawab melonjakkan kecemerlangan pendidikan khususnya masyarakat di luar bandar.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0604&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_06.htm