62 pasukan berentap Pertandingan Debat Terbuka Ilmu Khas

SISWA guru IPG Kampus Ilmu Khas membuat persiapan akhir DeTIK dan Hari Alam Sekitar Negara 2018 di IPG Kampus Ilmu Khas, Cheras, Kuala, Lumpur. – Ihsan pembaca

KUALA LUMPUR: Sebanyak 62 pasukan mengesahkan penyertaan dalam Pertandingan Debat Terbuka Ilmu Khas (DeTIK) Ke-5 di Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas (IPGKIK), di sini bermula esok hingga Isnin ini.

Pertandingan sempena Hari Alam Sekitar Negara (HASN) dan Bulan Bahasa Kebangsaan 2018 bertema ‘Pendidikan dan Alam Sekitar’ terbuka kepada pelajar universiti awam (UA), universiti swasta, Institut Pendidikan Guru (IPG), kolej matrikulasi, Politeknik, Maahad Tahfiz dan institut pendidikan lain yang berusia 18 hingga 21 tahun.

Pengarah IPGKIK, Dr Mohd Suhaimi Mohamed Ali, berkata sebagai pendekatan terbaharu, usul pertandingan akan diserahkan kepada setiap pasukan ketika sesi pendaftaran esok.

“Untuk mempersiapkan pembahas, sebelum sesi pertandingan bermula kami menganjurkan Bengkel Asas Debat Ala Parlimen British, esok supaya semua pembahas bersedia bersaing dan memberikan yang terbaik,” katanya kepada NSTP, hari ini.

DeTIK kali ini anjuran IPGKIK dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Jabatan Alam Sekitar Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Bahagian Teknologi Pendidikan, Majlis Debat Universiti Malaysia (MADUM).

MOHD Suhaimi (duduk, dua dari kiri) dan Timbalan Pengarah Kanan, Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL, Abdul Rahman Ahmad (duduk, tengah) pada Mesyuarat Penyelarasan DeTIK dan Hari Alam Sekitar Negara 2018 di Menara DBKL, Kuala Lumpur. – Ihsan pembaca

Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad, dijangka merasmikan pertandingan itu malam esok di Dewan Dato’ Razali Ismail, IPGKIK.

Mohd Suhaimi berkata, antara pasukan mengesahkan penyertaan adalah juara bertahan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan penyandang juara 2016, Universiti Teknologi MARA (UiTM).

“Untuk mengekalkan warisan seni negara, perasmian DeTIK 2018 dan majlis makan malam, esok bertemakan songket. Ini akan menyerlahkan lagi seni songket di negara ini,” katanya.

Sumber: Berita Harian